Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Een praktijkvoorbeeld

Je controleert een reiziger op zijn vervoersbewijs. Hij is zijn ov-chipkaart kwijt, zegt hij. Die zat net nog in zijn jas. Hij kijkt je vragend aan en zegt dan op felle toon: “Wil je heel snel mijn kaart teruggeven!”

Voorbeeld OV dementie herkennen omgaan alzheimer

Wat valt je op?

  • Zijn gedrag verandert opeens
  • Hij is vergeten waar hij zijn ov-chipkaart gelaten heeft
  • Hij is onrustig

Benieuwd naar het goede antwoord?

”Ik kan er niet bij dat ik de weg kwijt ben”

Angela is hoofdconducteur bij NS. Zij ontmoet in haar werk dagelijks bijzondere mensen en beleeft regelmatig mooie en ontroerende momenten op de trein. Zo ook die ene dag…

“Mevrouw, het is toch ook wat. Ik ben naar het toilet geweest, en heb écht zo goed mogelijk geprobeerd te onthouden waar ik zat, maar ik weet het niet meer! En nu ben ik mijn vrouw kwijt! Ze vraagt zich vast af waarom het zo lang duurt...“

Benieuwd hoe Angela dit oplost?

Angela NS zieniseen dementievriendelijk training
Als je ziet waar je nodig bent, maak je vaak zulke mooie momenten mee. Daarom maak ik altijd eerst een service ronde met de focus op de vraag: 'Wat is er nodig voor de mensen in deze trein vandaag?' Met die instelling knoop ik hier en daar een praatje aan en dat past helemaal bij me!

Over de online training

Deze gratis online training is gebaseerd op de ‘Doe GOED-methode’. Er zijn vier onderdelen: herkennen, geruststellen, oogcontact maken en even meedenken. Elk onderdeel bestaat uit drie vragen. Het volgen van de training kost je ongeveer 15 minuten!

Om de training te kunnen doen vragen wij jou om je aan te melden met je e-mailadres. Na het invullen van je gegevens ontvang je alleen een welkomstmail. We vragen je nooit om een donatie en sturen geen ongevraagde mails.

Doe Goed dementievriendelijk cursus training alzheimer

Volg ons!

Blijf op de hoogte met de mooiste ervaringsverhalen, het laatste nieuws en de nieuwste dementievriendelijke tips.