Nieuws & media

  • campagne augustus
    maandag 23 augustus 2021
    Herken jij dementie? Zien is 1 ... doen is 2

    We zijn aardig op weg, maar voor een dementievriendelijke samenleving hebben we nog meer dementievrienden nodig. Inmiddels steunen bijna 455.000 mensen onze beweging. 1 op de 5 mensen krijgt dementie, onder vrouwen zelfs 1 op de 3. Dus de kans dat je iemand met dementie tegenkomt op straat, in de supermarkt, bij je vereniging of op je werk is heel groot. Herken jij de signalen van dementie en weet je wat je moet doen? Doe de gratis training op samendementievriendelijk.nl.

  • Met Tikkie Terug blijven voetbalherinneringen levend

    Speciaal voor mensen met dementie lanceren Alzheimer Nederland en de PSV foundation het project Tikkie Terug. Het doel is mensen met dementie zo lang mogelijk mee laten doen en laten genieten van voetbal. Gerjoke Wilmink: “Mensen met dementie denken soms -ten onrechte- dat ze niet meer mee kunnen doen met sociale of sportieve activiteiten. Deze gedachte kan ook spelen in hun omgeving. Met een beetje hulp zijn er genoeg mogelijkheden. En is er nog veel plezier te beleven.”

  • Dionne Stax staat stil bij dementie in Nederland met programma ‘Herinneringen voor het leven’

    Vanuit het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem presenteert Dionne Stax op 30 juni het live-programma 'Herinneringen voor het leven - stop dementie’. Dionne Stax vraagt aandacht voor de mensen die met de ziekte te maken hebben, de impact op de omgeving en de noodzaak om dementie te stoppen. In de uitzending spreekt zij met onderzoekers, mensen met persoonlijke verhalen en er zijn bijzondere optredens. Het doel van deze speciale uitzending is om aandacht te vragen voor dementie en donateurs te werven voor Alzheimer Nederland.

  • NS en Alzheimer Nederland introduceren de Hoofdreiscoupé

    Speciaal voor bewoners met dementie in verpleeghuizen heeft NS de Hoofdreiscoupé ontwikkeld. De coupé bestaat uit onderdelen die uit echte treinen komen. Kijkend uit het ‘raam’ van de coupé glijdt het landschap voorbij, het lijkt alsof de trein echt over het spoor rijdt. “De coupé prikkelt verschillende zintuigen: kijken, voelen en horen. Door de herkenbaarheid van de Hoofdreiscoupé brengen we wellicht leuke herinneringen terug.” Aldus Gerjoke Wilmink, directeur van Alzheimer Nederland.

  • maandag 31 mei 2021

    We blijven campagne voeren voor een dementievriendelijke samenleving.

    Inmiddels steunen ruim 440.000 mensen onze beweging. Maar voor een echte dementievriendelijke samenleving hebben we alle inwoners van Nederland nodig. 1 op de 5 mensen krijgt dementie. Mensen leven gemiddeld acht jaar met dementie, waarvan de eerste zes jaar thuis. Dus de kans dat je iemand tegenkomt met dementie op straat, in de supermarkt of op je werk is heel groot. Herken jij de signalen van dementie en weet je wat je moet doen? Doe de gratis training op samendementievriendelijk.nl.

    Beeld campagne sdv
  • Herken jij dementie? Zien is 1….Doen is 2!

    Inmiddels steunen bijna 415.000 mensen onze beweging. Maar voor een echte dementievriendelijke samenleving hebben we alle 17 miljoen inwoners van Nederland nodig. Daarom is vanaf dinsdag 9 maart onze commercial ‘Zien is 1... Doen is 2' terug op tv. Herken jij de signalen van dementie?

  • Samenwerking Stichting Football Memories en Alzheimer Nederland

    Vrijwilligers van Stichting Football Memories worden via het programma Samen dementievriendelijk getraind in ‘Goed omgaan met dementie’. 

    Foto: Toin Damen

     

     

     

  • Herken dementie! Zien is 1... Doen is 2

    Inmiddels steunen meer dan 390.000 mensen onze beweging. Maar voor een echte dementievriendelijke samenleving hebben we alle 17 miljoen inwoners van Nederland nodig. Daarom is vanaf dinsdag 10 november onze commercial ‘Zien is 1... Doen is 2' terug op tv. Herken jij de signalen van dementie?