Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Training GOED omgaan met dementie 'In de winkel'

De medewerkers van Plus Van Gurp volgden onze branchetraining ‘GOED omgaan met dementie in de winkel’. Tijdens de training werden praktijksituaties nagebootst en handvatten aangereikt hoe mensen met dementie te herkennen, met hen om te gaan en met ze te communiceren. Als leidraad hierbij gelden ‘de tien signalen van dementie’ én het ezelsbruggetje van de letters GOED: Geruststellen – Oogcontact maken – Even meedenken – Dankjewel!

Doe goed logo omgaan dementie transparant

Eerste in Roosendaal

Plus Van Gurp is de eerste winkel in Roosendaal die de sticker Samen dementievriendelijk heeft ontvangen. De sticker werd door wethouder Corné van Poppel uitgereikt aan supermarktondernemers Dimphy en Pieter-Jan van Gurp en vervolgens op de toegangsdeur van de winkel bevestigd. Steeds meer instellingen en winkels in Noord-Brabant willen dementievriendelijk zijn en laten hun medewerkers de training ‘GOED omgaan met dementie’ volgen. Zij worden daartoe aangespoord door de Provincie die dementiezorg tot speerpunt heeft benoemd én door Alzheimer Nederland die als belangenbehartiger opkomt voor belangen van mensen met dementie en hun mantelzorgers.

Plus van Gurp dementievriendelijk dementie

Aandacht voor mensen met dementie

Dimphy en Pieter-Jan van Gurp vinden het vanzelfsprekend dat binnen hun serviceconcept aandacht is voor met mensen met dementie. "Wij willen er graag aan meewerken dat mensen met dementie zo lang en zo zelfstandig mogelijk in de samenleving kunnen blijven functioneren, dus ook gewoon hun boodschappen kunnen blijven doen", aldus het ondernemersechtpaar. Zij openden begin 2007 hun winkel in het Tolbergcentrum in Roosendaal. 
"Wij zijn er trots op dat ons het predicaat 'Dementievriendelijk' is toegekend, maar dat betekent niet dat wij pas nu aandacht hebben voor mensen met dementie", zegt Dimphy. Zij legt uit dat het regelmatig voorkomt dat mensen in min of meer verwarde toestand door de winkel lopen en letterlijk en figuurlijk de weg een beetje kwijt zijn. “Onze medewerkers verstaan de kunst deze klanten op een rustige en geruststellende manier te helpen. En dankzij de training die zij hebben gevolgd, zullen zij in de toekomst nog alerter reageren als zich dergelijke situaties in de winkel voordoen”, glimlacht Dimphy.

Plus van Gurp dementievriendelijk alzheimer
Onze medewerkers verstaan de kunst klanten met dementie op een rustige en geruststellende manier te helpen. En dankzij de training die zij hebben gevolgd, zullen zij in de toekomst nog alerter reageren.
Plus van Gurp sociale benadering dementie