Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Reizigers met dementie

Mensen met dementie willen zo lang mogelijk onderdeel uit blijven maken van de maatschappij. Daarbij maken zij nog graag gebruik van het openbaar vervoer. Aangezien het aantal mensen met dementie sterk toeneemt, krijgen ook medewerkers en reizigers in het openbaar vervoer steeds vaker met hen te maken. Afwijkend gedrag komt vaak voor in het openbaar vervoer. Hoe weet je dat je te maken hebt met een reiziger met dementie?

Een vliegende start

Het welkomstwoord kwam van Gerjoke Wilmink, directeur Alzheimer Nederland. Vervolgens spraken vicepremier Hugo de Jonge en  Roger van Boxtel, CEO van NS, over de urgentie en de campagne. Zij riepen reizigers op de gratis online training GOED omgaan met dementie te volgen. Vervolgens gaf de minister samen met de directieleden het startschot door een symbolische druk op de knop van een levensgroot Vergeet-mij-nietje.  Een promoteam was aanwezig op een ingerichte stand in de stationshal om reizigers te wijzen op de campagne. 

Campagnebeeld OV sociale benadering dementie

Campagne GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer

Gedurende de campagne zal via Facebook, TV schermen in NS treinen en elektrische bussen van Connexxion een campagnefilmpje te zien zijn die reizigers wijst op het doen van de gratis online training ‘GOED omgaan met dementie’. Voor NS medewerkers is de speciale training ‘in het openbaar vervoer’ ontwikkeld, met voor hen herkenbare OV-situaties. Deze online training wordt bij diverse vervoersbedrijven bij medewerkers onder de aandacht gebracht. De campagne duurt tot en met 13 oktober.