Alzheimer Nederland
Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Even op de koffie

Hilde heeft dementie. Als haar man even weg moet, vraagt hij altijd of de buren willen opletten. In de commercial vertelt de buurvrouw van Hilde hoe zij met weinig inspanning haar buren toch tot steun kan zijn. De commercial roept op om een voorbeeld te nemen aan de buurvrouw en met een klein beetje moeite het leven van mensen met dementie makkelijker te maken.

Campagne Samen dementievriendelijk

De campagne bestaat onder meer uit trainingen en tv-commercials. Deze hebben tot doel om de kennis te vergroten over hoe om te gaan met mensen met dementie en zo Nederland dementievriendelijker te maken. “De urgentie is groot omdat het aantal mensen met dementie toeneemt door de vergrijzing. Daarnaast wonen mensen met dementie steeds langer thuis. Zodoende komen we in onze samenleving steeds vaker mensen met dementie tegen”, zegt Nienke van Wezel, projectleider van Samen dementievriendelijk. Samen dementievriendelijk is een gezamenlijk initiatief van pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM, Alzheimer Nederland en het ministerie van VWS en is onderdeel van het Deltaplan Dementie. Van Wezel: “Wij willen de komende vijf jaar Nederlanders bewust maken van de impact van dementie. Het helpt als mensen dementie niet alleen weten te herkennen, maar vervolgens ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger.”