Alzheimer Nederland
Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

"Als mens zijn we blij dat we zo gehandeld hebben"

De medewerkers van Hoveniersbedrijf Sjef Oerlemans wilden graag weten hoe zij dementie of geheugenproblemen beter kunnen herkennen. Zij hadden een keer een 'niet pluis gevoel' bij een opdracht van een mevrouw om een grote tuin te herinrichten. Ze besloten de opdracht niet aan te nemen en dat bleek terecht. Mevrouw had inderdaad geheugenproblemen. "Zakelijk gezien misschien niet zo slim, want een ander bedrijf heeft de opdracht wel aangenomen. Maar als mens zijn we blij dat we zo gehandeld hebben", aldus de hoveniers. "We zijn blij dat we in deze training meer handvatten hebben gekregen ten aanzien van omgaan met mensen met geheugenproblemen."

Foto Goirle dementievriendelijke gemeente dementie
Super!! Een aanrader voor andere ondernemingen of bijvoorbeeld politie! (deelnemers training)

Hoe heet die groente ook al weer...

De medewerkers van Cateringbedrijf van Roessel waren ook blij met alle tips. In hun winkel, waar je onder andere kant en klaar maaltijden kunt kopen, krijgen ze regelmatig te maken met mensen met geheugenproblemen. "Sommige mensen kunnen zich bijvoorbeeld een woord als 'rode kool' niet meer herinneren en wij proberen dan om hen te laten aanwijzen wat ze bedoelen. Komt toch alles goed!"

Wat vonden de trainers?

Trainers Mária Baijens en Monique Valk waren blij met de betrokkenheid van de deelnemers: "Sjef Oerlemans, van Roessel en vrijwilligers... het was een aangename verrassende avond!"