Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Blije en minder blije voorbeelden uit de praktijk

Op vrijdagmiddag 24 maart volgden de hoveniers en een stratenmaker van Van Vliet Hoveniers, Van Vliet Civiele Techniek en Kraan Groenvoorziening uit Waddinxveen daarom de training GOED omgaan met dementie. Bij aankomst zagen trainers Irma en Arendien dat de laptop al aangesloten was op een groot scherm. De stoelen stonden er in een halve cirkel omheen. Iedereen was klaar voor een leerzame middag. Het werd een leuke en interessante training met 12 enthousiaste deelnemers, die ruim op tijd aanwezig waren en geboeid bleven tot het eind van de middag. Onze trainers vertelden op een bijzonder sprankelende manier over dementie en speelden blije en ook minder blije voorbeelden uit de praktijk na.

Hoe ga je om met...

Eric Neven, adviseur van het Erkytuin concept, had van te voren een aantal voorbeelden van situaties op papier gezet:

  • Als de mannen in de recreatiezaal koffie drinken, zijn er bewoners die hen aanspreken;
  • Als de mannen in de tuin werken worden ze aangesproken door bewoners;
  • Als in de tuin het hek open staat en een bewoner loopt het hek uit, hoe herken je dan dat die persoon verward is en weg wil lopen?
  • Hoe spreek je die persoon dan aan en zorg je ervoor dat hij of zij terug gaat?
  • Hoe reageren bewoners op gereedschap, bijv. kruiwagens, die tijdens de werkzaamheden in de tuin staan?
  • Hoe reageren bewoners op machines die lawaai veroorzaken, bijv. een motorheggenschaar?
  • Hoe reageren bewoners op hele grote veranderingen in de omgeving, bijv. kaalslag na het snoeien?
  • Hoe ga je om met bewoners die willen helpen met de werkzaamheden, als dat op dat moment niet mogelijk is?
Hoveniers van Vliet in actie training
Mensen met dementie zijn gewoon mensen die net als ieder ander aangesproken willen worden

Meer dan werkzaamheden in de tuin

Erik Neven vertelt: “Als bedrijf vinden wij het heel belangrijk dat onze medewerkers zich realiseren dat het niet alleen om de werkzaamheden in de tuin gaat. Er is meer! De medewerkers kunnen de bewoners in en rond het verzorgingstehuis niet zomaar voorbij laten lopen omdat zij het misschien lastig vinden om hen aan te spreken. Mensen met dementie zijn gewoon mensen die net als ieder ander aangesproken willen worden.”

Tips voor de toekomst

Trainster Arendien vertelt: “Het was een geslaagde training en voor ons erg leuk om te doen. De groep was enthousiast en geboeid. Na de training stelden de mannen met elkaar een lijstje tips op.”

  • Tijd vrij maken voor contact met bewoners tijdens het werk in de tuin.
  • In de pauze in de recreatieruimte openstaan voor een praatje.
  • Niet alleen maar gefocust zijn op je werk, maar ook de omgeving in de gaten houden.
  • Als het kan bewoners laten meehelpen.

 

“Na het opstellen van de tips kwam één van de hoveniers naar ons toe”, zegt Arendien. “Hij had nog een situatie, die hij graag uitgespeeld wilde zien. Het ging over omgaan met een bewoner die (verbaal) agressief was. Hij wilde wel de bewoner spelen. Het was superleuk om hem te zien ervaren dat rustig blijven en oogcontact maken een krachtig effect heeft!”

Hoveniers certificaat van vliet