Dementie in de horeca: zo ga je ermee om.
"Ik had nog niet besteld!"
Zoals je ziet in de video kan een gast met dementie heel anders reageren dan jij verwacht. Wat zou jij doen als jij deze mevrouw bediende? Weet jij hoe je het beste kunt reageren?
Je zegt:
A: “dit heeft u net bij mij besteld, weet u dat niet meer?”
B: “sorry, ik dacht dat u deze besteld had. Mag ik alsnog uw bestelling opnemen?”
C: “sorry, het gaat wel eens mis. Kan iedereen overkomen. Wilt u alsnog deze lekkere cappuccino?”
Wat kies jij?
Hoe ga jij om met gasten met dementie?
In Nederland leven 290.000 mensen met dementie, van wie de meesten gewoon thuis wonen. Wanneer zij horecagelegenheden bezoeken, kunnen zich allerlei situaties voordoen waar je misschien nog niet op voorbereid bent.
Ben je benieuwd naar het juiste antwoord in de video en van de vraag hierboven? Test dan je kennis over omgaan met gasten met dementie en doe de online training ‘In de horeca’.
- Voor ons stond de afgelopen periode in het teken van de horeca. Op 7 oktober ging namelijk onze campagne ‘In de horeca’ weer van start, met als indrukwekkend boegbeeld meesterkok Ron Blaauw. En wat hebben we veel mensen bereikt en dementievriendelijk gemaakt!
3 tips om dementievriendelijk te koken
Iets wat voor vrijwel iedereen plezier brengt: eten. Of je nu graag uit eten gaat of liever thuis kookt, boodschappen doet op de markt of bij de super. Eten speelt in al onze levens een grote rol. En dat geldt natuurlijk ook zo voor mensen met dementie.