Alzheimer Nederland
Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Horeca nog toegankelijker voor mensen met dementie

Samen dementievriendelijk, Grand Hotel Huis ter Duin en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) willen met de online training de kennis van medewerkers in de horeca vergroten, waardoor de horeca nog toegankelijker wordt voor mensen met dementie. En dat is belangrijk, omdat het aantal mensen met dementie groeit naar een half miljoen in 2040 vanwege de vergrijzing. Horecamedewerkers krijgen dus vaker te maken met gasten met dementie. Bekijk hiernaast de video voor horeca-medewerkers.

Online training ‘In de horeca’

De training, ontwikkeld in samenwerking met Grand Hotel Huis ter Duin, is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in een café, restaurant of hotel. In de gratis online training leren horecamedewerkers in vijftien minuten hoe ze gasten met dementie kunnen herkennen én hoe ze op een goede manier met hen kunnen omgaan. Daarnaast kan ook een twee uur durende training op locatie worden gegeven. KHN is blij met het initiatief. Rob Willemsen, voorzitter van KHN: “Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in de horeca. Deze training zorgt ervoor dat we op een praktische en goede manier weten hoe we er ook voor mensen met dementie voor kunnen zorgen dat ze een fijne tijd hebben.”  

Dementievriendelijke horeca goed omgaan dementie

De handen ineen voor een dementievriendelijke horeca

‘Hoe handelt uw personeel als iemand met dementie uw horecagelegenheid bezoekt?’ Deze vraag werd tijdens de lancering van de training bij Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk gesteld aan de aanwezige horecaondernemers. Behalve Huis ter Duin en Koninklijke Horeca Nederland waren o.a. aanwezig: Amstel Hotel, Koninklijk Instituut voor de Tropen, Marriot Rotterdam, Hanos Nederland, VVD 2e kamerlid Leendert de Lange en last but not least Tv persoonlijkheid en hotelier Meneer Reimers. Hij legde in zijn verhaal het verband tussen dementie en gastvrijheid. Immers: meer kennis over het herkennen van dementie en hoe hiermee om te gaan is belangrijk voor een branche die bekend staat om haar gastvrijheid.

Reimers dementievriendelijke horeca alzheimer

De training 'In de horeca' kan ook op locatie worden gegeven door onze trainers. Het personeel van Grand Hotel Huis ter Duin volgde een in-house training. Stephan Stokkermans, Managing Director van Grand Hotel Huis ter Duin: “Iedereen is welkom in ons hotel. Ook mensen met dementie. Ons personeel weet na het volgen van de training nog beter hoe ze met deze gasten om moet gaan.”

Wij willen dat het algemeen bekend is dat mensen hier welkom zijn met bijvoorbeeld een ouder met dementie. In ons hotel weet ons personeel hoe ze daarmee om moet gaan. Bij dementie is het zo belangrijk dat je met elkaar nog leuke en gezellige activiteiten kunt ondernemen. Wij vinden het waardevol hieraan bij te dragen.

— - Stephan Stokkermans, Managing Director van Grand Hotel Huis ter Duin