Boodschappenroute voor mensen met dementie
Meer structuur en contact
De boodschappenroute zal lopen van het Odensehuis Andante, dagbesteding voor mensen met dementie, naar het winkelgebied op de Burgemeester Reigerstraat. Grafische symbolen, zoals een winkelkarretje, worden op de straattegels aangebracht. "Op deze manier hebben mensen met dementie een leidraad om naar de winkels te komen", vertelt Loekie Beemer, woordvoerder van Odensehuis Andante. "Het biedt hen structuur en ze hebben meer contact met de buitenwereld."
De boodschappenroute wordt eerst tijdelijk neergelegd met verwijderbare krijtverf. Zo kan bekeken worden wat het beste werkt voor de doelgroep alvorens er een definitieve route aangelegd wordt.
Workshops en trainingen voor ondernemers
Oudwijk is de eerste wijk in Utrecht met dit initiatief. Het is één van de middelen om een dementievriendelijke buurt in Utrecht te realiseren. Odensehuis Andante is bezig met het ontwikkelen van workshops voor ondernemers in de buurt en heeft daarvoor contact gezocht met Samen dementievriendelijk. “Wat we nu al merken is dat er in de rij bij de Albert Heijn meer begrip ontstaat bij wachtende klanten als er iemand met dementie bijvoorbeeld lang doet over het afrekenen”, vertelt Loekie. “Dat was eerst juist andersom. Wij hopen dat de plaatselijke ondernemers zich willen verbinden aan het initiatief.”
Bekijk onze trainingsmogelijkheden voor ondernemers.
Het is in een stad van groot belang dat iedereen mee kan blijven doen. We moeten met elkaar ‘de stad’ blijven en het moet voor iedereen mogelijk zijn om een boodschap te blijven doen.
Duidelijkheid en veiligheid
De impact van de boodschappenroute is eerder in Amsterdam onderzocht. Hier bleek dat het de buurtbewoners en de ondernemers in de buurt bewuster maakt van de aanwezigheid van dementie en hoe hier mee om te gaan. Wat vooral opviel was dat de route liet zien hoeveel mensen met dementie er eigenlijk deel uitmaken van de samenleving.
Henri Snel is als architect en onderzoeker aan de VU Amsterdam nauw betrokken geweest bij het ontwikkelen van de boodschappenroute. Uit gesprekken met mensen met dementie bleek welke symbolen, kleuren en teksten voor hen het beste werkten. Het ontwerp moest vooral simpel zijn; er staat al snel te veel informatie op. De tegels zorgen niet alleen voor duidelijkheid over de route, maar ook voor veiligheid. Henri: "Door tegels te plaatsen vlak voor een oversteekplaats worden mensen met dementie geprikkeld en is hun reactie vaak dat ze opkijken. Hierdoor steken ze niet zomaar de straat over."
Inmiddels zitten er alweer een aantal nieuwe projecten in de pijpleiding, onder andere in Amsterdam Noord, Den Haag, Amsterdam Zuid (2e keer) en in Oosterhout. Het initiatief begint dus een serieuze vlucht te nemen!
- Voor ons stond de afgelopen periode in het teken van de horeca. Op 7 oktober ging namelijk onze campagne ‘In de horeca’ weer van start, met als indrukwekkend boegbeeld meesterkok Ron Blaauw. En wat hebben we veel mensen bereikt en dementievriendelijk gemaakt!
3 tips om dementievriendelijk te koken
Iets wat voor vrijwel iedereen plezier brengt: eten. Of je nu graag uit eten gaat of liever thuis kookt, boodschappen doet op de markt of bij de super. Eten speelt in al onze levens een grote rol. En dat geldt natuurlijk ook zo voor mensen met dementie.