Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Eyeopener

Door middel van rollenspellen zijn er praktijksituaties geoefend. Wat doe je als iemand bij je aan de receptie komt die even niet meer wat hij kwam doen? Of hoe vang je de mensen op die je doelloos door de ontvangstruimte ziet lopen? Door de training weten de baliemedewerkers voortaan wat ze kunnen doen. Projectleider hospitality Ernst-Jan Kruize: “De training dementievriendelijk was voor ons, het receptie- en ontvangstteam, in meerdere opzichten een 'eyeopener'. Dagelijks ontvangen we vele honderden gasten bij de gemeente Utrecht. De training helpt ons dementie te herkennen en geeft praktische handvatten om hier op de juiste manier mee om te gaan”, aldus Kruize. Voor een aantal medewerkers was het ook wel schokkend om de harde cijfers te horen. Eén op de vijf mensen krijgt dementie. Kruize: ’’Het is confronterend dat we ons nu realiseren dat van de vele bezoekers die hier komen een aantal daarvan dementie krijgen of zelfs al heeft.’’

De training helpt ons dementie te herkennen en geeft praktische handvatten om hier op de juiste manier mee om te gaan

Tips

Door de training en het enthousiasme van de medewerkers kwamen er ook spontaan een aantal tips naar voren die het voor iemand met dementie gemakkelijker maakt om het stadhuis te bezoeken. Zo zou het handig zijn als de regiotaxi mag parkeren in de parkeergarage onder het gebouw. Op die manier hoeven bezoekers alleen nog maar met de lift naar boven. Of misschien moeten de afkortingen op de informatiezuilen wel voluit geschreven worden waardoor het voor iemand met dementie veel duidelijker wordt. En mocht iemand op een verkeerd tijdstip komen, waarom niet een kopje koffie aanbieden en even kijken of de persoon in kwestie tussen de afspraken door geschoven kan worden?

Gemeente utrecht dementie training baliemedewerkers

Vraag ook een training aan

Wil jij ook weten welke tips jouw medewerkers kunnen bedenken om jouw organisatie dementievriendelijk te maken? Vraag een training aan!