Certificaten
Het verhaal van een dementievriendelijke bank

ABN AMRO wil warm welkom bieden aan klanten met dementie

Klanttevredenheid bij ABN AMRO betekent niet alleen gewoon goede service leveren. De bank wil graag een Warm Welkom kunnen geven aan álle klanten, ook aan klanten met dementie.

Een dementie vriendelijke bank wordt je niet zomaar

Daarom volgden ca. 20 medewerkers van ABN AMRO in Bergen op Zoom op maandag 15 juni een op maat gemaakte training ‘Omgaan met dementie’. Onder toeziend oog van de kantoordirecteur, de districtsdirecteur en de bestuursvoorzitter rondden enthousiaste medewerkers van verschillende afdelingen de training succesvol af en ontvingen na afloop hun certificaat. Het initiatief hiervoor werd genomen door floormanager Ingrid van der Meeren, die in haar persoonlijke omgeving te maken kreeg met Alzheimer. De medewerkers van de bank maken in de praktijk geregeld mee dat klanten verward overkomen. Er zijn mensen die niet meer weten waarom ze naar de bank zijn gekomen of steeds dezelfde vragen stellen.

Dankzij het begrip dat door de trainingen ontstaat kunnen mensen met dementie langer en comfortabeler in de samenleving blijven functioneren

Training bij ABN Paraplu
Training bij ABN
Training bij ABN pinautomaat

Wat hebben de medewerkers geleerd?

In de training kwamen verschillende situaties aan bod. De medewerkers leerden dat zodra er een vermoeden is van dementie, het belangrijk is om ruis te voorkomen en rust te scheppen voor de klant. Dan kun je diegene misschien even meenemen naar een apart spreekkamertje. Ook leerden ze dat je oogcontact moet maken met iemand met dementie en dat korte, heldere zinnen het beste werken. Door het volgen van deze maatwerk training zullen de medewerkers van ABN AMRO Bergen op Zoom beter in kunnen spelen op de behoeftes van klanten die een vorm van dementie hebben, zodat echt álle klanten een Warm Welkom zullen ervaren. Na afloop van de trainingsbijeenkomst plakte wethouder Yvonne Kammeijer de sticker Samen dementievriendelijk op de voordeur van de bank, ten teken dat ABN AMRO de ambitie heeft uitgesproken om een dementievriendelijke bank te zijn.

sticker
Training ABN aandacht

Training in ABN AMRO jasje

Wij kwamen in contact met Ingrid van der Meeren dankzij de inspanningen van de regionale afdeling van Alzheimer Nederland (en belangenbehartiger Martien van Leeuwen in het bijzonder). Ingrid ziet onze training als  mooie aanvulling van de interne opleidingscatalogus. De training werd daarom omgedoopt tot ‘Dementievriendelijke Warm Welkom-training’. “Als deze training succesvol blijkt, gaan we proberen om hem in een ‘ABN AMRO jasje’ te gieten en hem in het hele marktgebied, of misschien zelfs landelijk in te zetten”, aldus Ingrid.

Jouw organisatie ook dementievriendelijk?

Dat kan! Vele organisaties komen in aanraking met mensen met dementie. Daarom biedt Samen dementievriendelijk (branche)trainingen op maat. Zowel online als meer intensieve trainingen op locatie.