gasten met dementie in de horeca
In gesprek met meesterkok Ron Blaauw

Dementievriendelijke horecabedrijven

Wie kent ‘m niet? Meesterkok én televisiepersoonlijkheid Ron Blaauw.
Met een bevlogen team runt hij 4 ‘gastrobars’ in Amsterdam, Laren en Amstelveen. Exclusieve restaurants waar kwaliteit voorop staat en waar gasten met dementie welkom zijn.

Restaurant Misverstand

Bijzonder is zijn bijdrage aan de tv-serie ‘Restaurant Misverstand’ die momenteel te zien is op SBS6. Hier begeleidt Ron samen met Johnny de Mol negen mensen met dementie die als restaurantmedewerker aan de slag gaan om het Nederlandse publiek te laten zien wat ze nog wél kunnen. Ron maakte de ziekte van dichtbij mee, zijn vader leed aan alzheimer. We spreken hem over een dementievriendelijke horecabranche en hoe hij en zijn medewerkers daar aan bijdragen: “Alles draait bij ons om gastvrijheid en om de gast te verwennen”.

 

ron blaauw over dementievriendelijke horeca

 

Welke inzichten heb je gekregen n.a.v. het werken met mensen met dementie?

"Dementie blijft natuurlijk een vreselijke en slopende ziekte. Er gaan dingen mis, maar mensen met dementie kunnen nog heel veel wél. Ik vind het daarom heel belangrijk om mensen met dementie het gevoel te geven dat ze ook op een normale gewone manier uit eten kunnen gaan. En dat ze niet het gevoel hebben dat ze anders behandeld worden. Maar dat ze op het einde van de avond met een glimlach de deur uit stappen en een heerlijke avond hebben gehad. Dat is een inzicht dat ik mijn medewerkers en collega’s graag wil meegeven."

Ik vind het heel belangrijk  om mensen met dementie het gevoel te geven dat ze op een gewone manier uit eten kunnen gaan.

Hoe zorgen jouw medewerkers voor die glimlach?

"Ik heb mijn medewerkers gevraagd om de online training ‘GOED omgaan met dementie’ van Samen dementievriendelijk te volgen om een nog betere beleving voor mensen met dementie en onze medewerkers te creëren”. In de training leren horecamedewerkers door middel van de GOED methode (GOED is het ezelsbruggetje voor Geruststellen, Oogcontact, Even meedenken en Dankjewel) hoe ze mensen met dementie tegemoet kunnen treden zodat ze zich een geziene gast voelen. Ron: “Dat begint al met de bereidheid en de wil om met mensen met dementie om te gaan in je restaurant. Het is gewoon gebleken dat mensen met dementie daar wat hulp bij nodig hebben en dát kunnen we leren."

 

ron blaauw over dementievriendelijke horeca

 

Wat levert het jouw medewerkers op?

"Ik merk dat medewerkers minder zenuwachtig en verlegen zijn in de omgang met mensen met dementie. Ze zijn sneller in staat om de signalen te herkennen en kunnen dus beter inspelen op een situatie en de gast beter benaderen. Het mooie van de training is ook dat deze voor iedereen te doen is. Of je nou op een terras werkt, of in een luxe restaurant of in een cafetaria. Iedereen kan het. En dat in maximaal 15 minuten en ook nog gratis."
 

Wat zou je je collega-ondernemers willen meegeven?

"Ik zou al mijn collega’s willen oproepen om te leren omgaan met mensen met dementie. Want ook jij kan in jouw horecagelegenheid te maken krijgen met mensen met dementie. Herken je de signalen en voel je dat een beetje aan, dan voelt zo’n gast met dementie zich veel beter op z’n gemak."

Test je kennis!

Doe de gratis online training 'In de horeca'. Na het invullen van je e-mailadres start de training meteen.