coop dementievriendelijk
Ook onze reclames spelen in op maatschappelijke belangen.

Bij Coop maken we samen het dementievriendelijke verschil

Supermarktketen Coop gelooft in de kracht van samen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij onze online training ‘GOED omgaan met dementie’ opnamen in hun opleidingsomgeving. Met al 5782 getrainde medewerkers zijn zij een geweldig voorbeeld van een dementievriendelijke organisatie!

Er zijn meer dementievriendelijke supermarktketens, maar Coop pakt het groot(s) aan. We spraken met Ruben Oleman, Medewerker Opleidingen bij Coop.

Waarom wilde Coop dementievriendelijk te worden?

Ruben: “Wij zijn een maatschappelijk betrokken supermarktketen en geloven in de kracht van samen. We zijn een Coöperatie. Veel ouderen kennen ons nog onder deze naam en gebruiken deze zo nu en dan nog steeds. Ook al dragen we al jaar en dag de naam Coop. Die mensen kennen ons van vroeger als de buurtwinkel op de hoek. Altijd dichtbij en vertrouwd. Daarom blijven ze klant bij ons. Onder hen zijn natuurlijk ook mensen met dementie. Wij van onze kant willen veilig en vertrouwd blijven voor al onze klanten, dus ook voor klanten met dementie. Zij moeten zo lang mogelijk zelfstandig hun boodschappen kunnen doen. Dat kan met wat begrip en hulp van onze supermarktmanagers en medewerkers.”

ruben coop dementievriendelijk

Bijna 6000 getrainde medewerkers. Hoe doen jullie dat?

“Ja, dat is echt geweldig”, glimlacht Ruben. “Want de module ‘Goed omgaan met dementie’ is niet verplicht. Medewerkers kunnen hem vrijblijvend doen. Er is aandacht aan besteed in het personeelsblad Scoop en daarnaast hebben wij alle filialen via een mail geïnformeerd over deze nieuwe module. Het siert de medewerkers dat zij zelf ook het belang zien om deze module te maken.

Coop gelooft in de kracht van samen. Samen is leuker dan alleen. En samen bereik je meer! Dat weten wij als coöperatie als geen ander. Het vermogen om samen te werken zit niet alleen in de naam. Het zit al bijna 130 jaar in ons bloed. Met deze overtuiging timmeren we als organisatie flink aan de weg.

Boodschap met maatschappelijke belangen

Sinds enige tijd is Coop op zoek naar verbreding. De keten hecht veel waarde aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We zijn betrokken bij onze klanten en medewerkers en luisteren naar wat er speelt in onze directe omgeving’, zegt Ruben. “Ook onze reclames spelen in op maatschappelijke belangen. Zoals de tv-reclame met de vader die ook leraar is en op het schoolplein zijn brood aan een leerling geeft die zijn eigen brood in een plas heeft laten vallen. Die maatschappelijke belangen worden door vertaald in de trainingen die Coop zijn medewerkers aanbiedt via de online leeromgeving.”

 

coop dementievriendelijk

 

Dementievriendelijke voorbeelden

Op onze vraag of hij ook voorbeelden kan geven van situaties waarin mensen met dementie fijn geholpen werden in Coop-winkels, knikt Ruben enthousiast. “Jazeker! Omdat wij onze klanten goed kennen is er veel sociale controle bij zowel onze filialen, als bij onze ondernemers. In één van de winkels in Gelderland komt bijvoorbeeld dagelijks, soms meerdere keren per dag, een man bij wie de dementie steeds meer merkbaar wordt. Hij loopt altijd in 1 streep door naar de verse melk, pakt een pak, stopt deze in zijn jas en vervolgens loopt hij de winkel weer uit. Gelukkig geldt in dit filiaal ‘ons kent ons’ en mijn collega kent deze man en ook zijn familie. We hebben zijn familie ingelicht en die waren daar heel blij mee.”

En hoe gaan jullie daar nu mee om?

“Heel gemoedelijk”, lacht Ruben. “Als hij nu zonder begeleiding binnenkomt en we zien de beste man, dan lopen we naar hem toe en zeggen: ‘Goedemiddag, hoe gaat het ermee? Wat heb je nodig? Dan helpen we je even!’ Vervolgens lopen we met hem mee en begeleiden hem naar de kassa. Geen moeite toch?”

Koopzegels en verse worst

Ook in een andere Gelderse Coop hebben ze ervaring met klanten met dementie. Zo was er de oudere mevrouw, al jaren vaste klant, die bij hoog en laag beweerde dat ze haar koopzegels niet had ontvangen. Ze bleef het iedereen maar vragen. Het was de supermarktmanager, die haar en haar zoon kende, al opgevallen dat ze de laatste weken erg verward leek en ook de vreemdste boodschappen meenam die dan later weer teruggebracht werden. Op camerabeelden was te zien dat ze de koopzegels aanpakte en deze netjes op de rollator legde, waarop ze vervolgens haar pakje verse worst neerlegde. Toen de manager haar die beelden toonde werd ze nog opstandiger: welnee, dat was zij helemaal niet, want ze had helemaal geen verse worst gekocht!

Meerdere signalen

Uiteraard kreeg deze dame haar zegels gewoon opnieuw mee, maar de filiaalmanager sprak zijn zorgen uit tegenover haar zoon. Deze had al meerdere opmerkingen gekregen, maar in het ziekenhuis hadden ze gezegd dat er niets aan de hand was. De zoon maakte een nieuwe afspraak en enkele weken later sprak hij de manager en bedankte hem. Zijn moeder was opgenomen in een verzorgingshuis. Na onderzoek bleek het niet meer verstandig om zelfstandig te wonen. In het huis bleken ook allerlei boodschappen op een vreemde plek te liggen…

 

coop dementievriendelijk

 

Inspirerend voorbeeld!

Het is duidelijk: Coop is al een heel eind op de dementievriendelijke weg. Korte lijnen en het kennen van de klanten zijn de kracht van de organisatie. Wij hopen dat hun boodschap en verhaal nog veel andere organisaties zal inspireren!